Procés tecnològic


Font: Youtube


Activitat: Mira atentament el vídeo i contesta a les següents preguntes:

1.   Segons el vídeo el disseny es basa en la informació, per tant, sense informació no podem dissenyar. La primera font d’informació que tenim a l’abast serà tot allò que coneixem sobre un tema determinat, quines fonts ens donaran aquest coneixement?

2.    Què vol dir l’arquitecte Edmun Bacon quan diu: “It’s in the doing that the idea comes”

3.    Quina és la primera eina que utilitza una arquitecta/e a l’hora de començar a dissenyar?

4.    Le Corbusier, quan va dissenyar  l’edifici de vivendes Unité d’Habitation (Marsella), a quines necessitats de la gent va intentar donar solució?

5.    El vídeo ens mostra el procés de disseny de la casa de la figura, enumera els arguments que dóna l’arquitecte per a justificar la solució donada.


Observa atentament aquests objectes tecnològics:


Tos tres exemples han estat dissenyats abans de ser construïts o fabricats. Per tant, el disseny és l’etapa prèvia a la fabricació o la construcció de qualsevol objecte tecnològicDurant aquesta etapa es defineixen la forma,  les mides, els materials, les propietats i el procés de fabricació de l’objecte. Ens ajudarem d'eines com ara plànols, càlculs, taules, etc. Ara bé, aquest procés s'ha de fer d'una manera ordenada seguint els passos de l'anomenat Procés TecnològicTot seguit anem a veure quins apartats té el procés tecnològic:
1.- Plantejament del problema
2.- Requeriments
3.- Recerca i generació d’idees
4.- Justificació de la solució triada
5.- Càlculs
6.- Plànols
7.- Materials i eines
8.- Procés de fabricació / construcció
9.- Pressupostos
10.- Bibliografia / Normativa

La millor manera d’entendre cada pas del Procés Tecnològic, és fent un cas pràctic. Imagina que a classe de tecnologia et plantegen el repte de dissenyar i construir una maqueta d’un cotxe mogut per energia solar.

El document que hauries de lliurar al professor tindria els següents apartats:

1.- Plantejament del problema

(En aquest apartat ha de quedar molt clar quin problema tecnològic volem resoldre)
Es tracta de dissenyar i construir una maqueta d’un cotxe que utilitzi com energia motriu l’energia solar.

2.- Requeriments

(Ara hem de definir les limitacions / condicions que ha de tenir l’objecte a dissenyar. És a dir, quines condicions ha de complir el nostre disseny)

  • L’energia motriu de la maqueta ha de ser solar fotovoltaica
  • Les plaques solar han de ser suficientment petites per tal que puguin ser muntades damunt del cotxe
  • En el cas de la carrosseria, el material triat ha de garantir la propietat mecànica de ser rígid. És a dir, la carrosseria ha de mantenir la seva forma invariable quan el cotxe estigui sotmès a esforços
  • El cost econòmic de la maqueta ha de ser nul, és a dir zero euros. Per tal d’aconseguir-ho haurem de tenir present que:
    • Els materials utilitzats han de ser prioritàriament materials reciclats i/o reutilitzats
    • La carrosseria ha de ser un objecte reutilitzat. És a dir, es tracta de buscar objectes que poden ser reutilitzats com a carrosseria d’un cotxe amb poques modificacions
    • Els materials que no es puguin aconseguir de la reutilització o del reciclatge, han d’estar disponibles a l’aula de tecnologia
  • La fabricació de l’objecte s’ha de poder fer amb les eines i màquines de l’aula de tecnologia
(El plantejament del problema i els requeriments, són l’enunciat del problema a resoldre, per tant, qualsevol solució que triem, haurà de complir amb tot el que haguem escrit en aquests dos apartats)

3.- Recerca i generació d’idees

(Tenint en compte les limitacions que ens hem marcat, es tracta que abans de començar a donar possibles solucions busquem informació sobre el tema que anem a treballar, ja que és molt probable que algú abans de nosaltres s’hi hagi trobat davant d’aquest problema. La informació prèvia ens servirà per a no haver de pensar solucions que ja existeixen)

On podem trobar informació?

Tal i com hem vist en el vídeo; són moltes les fonts d’informació on podem trobar idees; llibres, revistes, pàgines web, programes de TV, coses que hem vist, etc.


Buscant per la xarxa hem trobat els següents vídeos que ens serviran per a trobar diferents solucions al problema:



Font: Youtube


  Font: Youtube

Font: Youtube


Qualsevol informació sobre maquetes que utilitzen l’energia solar la podem trobar a la xarxa


(Un cop feta la recerca i tenint sempre present els requeriments, ara és hora de pensar en possibles solucions al nostre problema en forma de croquis i/o esquemes amb les anotacions que calgui per tal de donar el màxim d’informació possible)

Solució 1
Carrosseria: Bric de llet (material reutilitzat)
Rodes: Taps de bric (material reutilitzat)
Eixos: barres roscades (aula de tecnologia)
Plaques solars (aula de tecnologia)
Motor elèctric i sistema reductor (aula de tecnologia). Donat que els motors elèctrics giren a gran velocitat i ofereixen poc parell, caldrà acoblar un sistema reductor per tal de disminuir la velocitat i augmentar el parell.      



Solució 2
Carrosseria: Botella d’aigua de 5l (material reutilitzat)
Rodes: rodes de fusta diàmetre 55mm (aula tecnologia)
Eixos: barres roscades (aula de tecnologia)
Plaques solars (aula de tecnologia)
Motor elèctric i sistema reductor (aula de tecnologia)   



4.- Justificació de la solució triada

Tal i com hem vist en els requeriments, la carrosseria del cotxe ha de ser rígida, és a dir ha de mantenir la seva forma invariable quan el cotxe estigui sotmès a esforços. Totes dues solucions ens garanteixen aquesta condició.  

S’ha triat la solució 2, pels següents motius
  • La botella d’aigua dona més facilitats a l’hora d’incorporar i fixar al seu interior el motor i el sistema de reducció
  • La botella ens ofereix més superfície útil per a situar les plaques solars

5.- Càlculs

En el nostre exemple es calcularia la reducció de la velocitat que s’aconseguiria amb el sistema de reducció (dues rodes dentades de 12 i 58 dents)

Calculem primer la relació de transmissió RT

RT = Nombre de dents roda conductora / Nombre de dents roda conduïda
RT = 12 / 58 = 0,20

Això vol dir que si el motor gira a 1000 rpm, les rodes del cotxe ho faran a
1000 * 0,20 = 200 rpm


6.- Plànols

(Ara toca donar més detall a la informació que tenim en el croquis o esbós de la solució triada. Utilitzant els estris de dibuix (regle,escaire, cartabó, compàs) i les tècniques d’acotació es tracta de dibuixar les vistes de l’objecte (planta, alçat i perfil). També es pot incorporar una perspectiva (isomètrica o cavallera).

Recorda que els plànols han d’incorporar tota la informació que serà necessària per a fabricar l’objecte.


Aquests dibuixos els podem fer també digitalment amb qualsevol dels programes que hem estudiat: 3DTin, Sketchup, AutoSketch.)


7.- Materials i eines

Es tracta de fer un llistat de tots els materials i eines que utilitzarem durant la fabricació




  • 1 Botella d’aigua de 5 l
  • 1 placa de fullola de 150x80 mm
  • 4 rodes de fusta diàmetre 55 mm
  • 4 llistons de fusta 10x10x10 mm
  • 2 barres roscades de  diàmetre 3,9 mm i 190 mm de longitud
  • 2 Plaques solars de 1 V i 250 mA
  • 1 motor elèctric de fins 4,5 V 
  • 1 roda dentada de 12 dents
  • 1 roda dentada de 58 dents
  • 1 interruptor elèctric
  • 300 mm de cable elèctric de 0.5 mm2
  • Cargols de cap cilíndric M4x8
  • Femelles M4
  • Virolles M4
  • 2 claus fixes M4
  • 1 tornavís
  • 1 regle graduat  
8.- Procés de fabricació / construcció

(Es tracta de definir els passos a seguir  a l’hora de construir l’objecte. És força útil il·lustrar amb fotos i / o vídeos el procés de construcció)

  1. Tallar la botella d’aigua per tal de fer cavitat interior
  2. Tallar fullola
  3. Tallar llistons suport dels eixos
  4. Fer forats llistons suport dels eixos
  5. Pegar llistons sobre fullola
  6. Fixar fullola dins la botella amb cargols i femelles
  7. Fer forats diàmetre 4mm a la botella per als eixos
  8. Muntar eixos rodes
  9. Muntar sobre eix motriu roda dentada de 58 mm
  10. Muntar rodes
  11. Muntar i ajustar motor i roda dentada de 12 dents a l’eix motriu
  12. Fixar les plaques a la carrosseria
  13. Fer connexions elèctriques   


























9.- Pressupostos

(En aquest apartat farem una relació del material comprat i el seu cost)

En el nostre exemple, donat que hem reutilitzat molt de material i hem fet servir material disponible de l’aula de tecnologia, el cost és de zero euros


10.- Bibliografia / Webgradfia / Normativa

( Aquest últim apartat és força important. Durant la recerca hem pogut consultar qualsevol tipus de recurs; pàgines web, llibres, revistes, catàlegs, etc. És imprescindible fer referència a l’origen d’aquestes fonts d’informació. Tot seguit veuràs com s’ha de fer aquesta referència)

  • Si hem consultat un llibre:

Nom de l’autor en majúscules; Títol del llibre en minúscules. Editorial i any de publicació.

SALVAT ANTONI; Maquetes solars fotovoltaiques. Editorial El Nou 2008

  • Si el que hem consultat és una web:

(http://www.youtube.com/watch?v=Ws1fbpSfFf8&feature=youtu.be)